Informatie Boekstart voor Baby’s

Voor welke leeftijd? 0-4 (peuters en kleuters), 18+ (iedereen boven 18)
Leren, lezen en lenen Activiteiten

Je baby voorlezen, waarom is dat zo belangrijk?

BoekStart voor Baby's is een landelijk leesbevorderingsprogramma voor ouders en baby's. Het programma en de uitvoering hiervan is een samenwerking tussen de Bibliotheek, de Gemeente, GGD Twente en consultatiebureaus. Waarom met baby’s van start gaan met voorlezen? Wat zijn mogelijkheden om voor het bevorderen van voorlezen? Hierbij tref je de informatie aan.

Deze informatie is voor ouders (lid Bibliotheek) met baby('s).

Toelichting
Veel mensen denken dat baby's nog te jong zijn om voor te lezen, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dit juist een zeer gunstig effect te hebben op de taalontwikkeling van het kind. Samen boekjes kijken, plaatjes benoemen, versjes leren, verhaaltjes vertellen en ernaar luisteren, versterkt bovendien de band tussen ouder en kind. Hoe wordt voorlezen gestimuleerd?

Het BoekStartpakket
Alle ouders van baby's krijgen na 4 of 7 maanden op het consultatiebureau een waardebon voor een gratis BoekStart-pakket. Dit pakket is een koffertje met prentenboeken en informatie over voorlezen. Baby's worden gratis lid van de bibliotheek.

BoekStart in de Bibliotheek
Op de jeugdafdeling van de Bibliotheek vindt u prentenboeken voor baby's van 0 tot 2 jaar. Een mooie collectie boeken om te lenen, zodat u kunt voorlezen met de nodige afwisseling. Ook kunt u hier terecht voor advies en tips over het voorlezen aan baby's en worden er regelmatig informatieve bijeenkomsten voor ouder en kind georganiseerd.

Kom langs bij de Bibliotheek of kijk op: www.boekstart.nl.